Adaptační program slouží k nastavení si pravidel při docházce dítěte do mateřské školy v jeho prvních dnech.
Učitelka a personál uplatňují adaptační režim po celý měsíc září a s každým nástupem nového dítěte, pokud rodiče zvolí jeho nástup v pozdější době.
Je důležitá komunikace s učitelkami a respektování individuality dítěte.
Při dlouhodobém přetrvávání potíží s adaptací, může být doporučen pedagogem odklad docházky do MŠ.
Pravidla pro účastníky adaptačního programu:
- Do MŠ mohou pouze děti zdravé.
- Rodič i dítě se přezují, dodržují hygienická pravidla.
- Rodič má nad svým dítětem po celou dobu dozor – nenechává zde dítě samotné!
- Rodič nezasahuje učitelce do vzdělávacích, ani výchovných aktivit.
- Rodič okoukává praktiky školy, režim, snaží se dítě vést k napodobování
K čemu by měli rodiče vést dítě před nástupem do mateřské školy, aby mu usnadnili přechod z rodinného, domácího prostředí do MŠ:
- zvládat alespoň částečně sebeobsluhu při svlékání a oblékání, zouvání a obouvání
- sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku
- umývat si ruce a utírat se do ručníku
- chodit po schodech s přidržováním se zábradlí
- snažit se uklízet si po sobě hračky
- reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít…)
- používat toaletu z vlastní iniciativy – dítě s plenkami nelze přijmout do MŠ
Doporučený postup při adaptaci dítěte na pobyt v MŠ:
1) Rodiče se spolu s dítětem účastní dění ve třídě, zapojují své dítě do her a činností. Jedná se asi o hodinu denně, dle potřeb dítěte, postupně se doba prodlužuje.
2) Rodiče předají dítě učitelce a odcházejí, doba jejich nepřítomnosti se postupně prodlužuje
U dítěte, které si zvyká pomaleji, je třeba domluva individuálního průběhu adaptace.